Interviu cu Mitropolitul Ilarion Alfeiev despre Siria, Sinodul din Creta, Donald Trump, Biserica din Ucraina, bodyguarzii Patriarhului
– Înaltpreasfinția voastră, în aceste zile ați fost în Atena pentru o scurtă vizită. Ce teme ați discutat cu Arhiepiscopul Ieronymos în timpul acestei întâlnirii?
Ilarion Alfeiev: Am decis să folosesc această oportunitate de a vizita Atena în drumul meu spre Insula Leros, unde voi participa la o reuniune a Comitetului de Coordonare a dialogului ortodox-catolic. Sunt recunoscător Înaltpreasfințitului Părinte Ieronymos, Arhiepiscopul Atenei și a întregii Ellade, pentru această ocazie de a se întâlni cu mine. Am avut o discuție scurtă, dar importantă. I-am transmis înaltpreasfinției sale cele mai bune urări ale la Preafericitului Patriarh Kiril. De asemenea, i-am adus la cunoștință datele semnificative stabilite de Biserica noastră în acest an, deoarece este centenarul Revoluției din 1917 și începutul persecuției Bisericii și, în același timp, centenarul restaurării demnității patriarhale.
– Arhiepiscopul v-a întâmpinat călduros. Există vreun răspuns din partea lui cu privire la vizita sa în Rusia?
Ilarion Alfeiev: Nu m-am așteptat la un răspuns imediat din partea înaltpreasfinției sale, dar i-am spus că vom fi foarte bucuroși să-l vedem în mijlocul Bisericii Ruse. Dacă vine, vom organiza un program pentru el și îl vom găzdui cu mare dragoste și respect.
– Înaltpreasfinția voastră, secretarul de stat al Vaticanului, Cardinalul Pietro Parolin, a fost recent la Moscova. Reprezintă acest lucru începutul unei noi etape în dezvoltarea dialogului dintre Vatican și Biserica Rusă? În legătură cu această vizită, Patriarhul a făcut declarații deosebite.
Ilarion Alfeiev: O nouă pagină a fost deschisă de întâlnirea istorică dintre Patriarhul Kiril și Papa Francisc în Havana. Vizita actuală a Cardinalului Parolin a fost, în primul rând, una de stat, deoarece, după cum se știe, Vaticanul este un stat recunoscut, iar cardinalul, ca secretar de stat al Vaticanului, a venit la invitația conducerii rusești. În același timp, s-a întâlnit și cu Prefericirea sa, Patriarhul Kirill, vizita cardinalului începând cu o întâlnire cu mine. Întâlnirea cu Patriarhul a durat o oră și patruzeci de minute, în timp ce întâlnirea dintre noi a durat două ore. Am avut discuții importante cu privire la o gamă largă de probleme referitoare la agenda internațională.
Desigur, am vorbit în primul rând despre ceea ce s-a afla în centrul întâlnirii pe care Patriarhul și papa au avut-o în Havana, și anume situația creștinilor din Orientul Mijlociu.
– Ați vorbit despre Siria. Știm cât de importantă a fost participarea Rusiei la soluționarea problemei existente. În opinia mea, Rusia a oprit războiul de acolo. Continuă Biserica rusă să ofere ajutor umanitar poporului sirian?
Ilarion Alfeiev: Biserica este implicată direct în acordarea ajutorului umanitar poporului sirian, oferind acest ajutor împreună cu statul rus. Am inițiat, de asemenea, o campanie de strângere de fonduri pentru a ajuta populația Siriei, care este acum efectuată de către confesiunile tradiționale din Federația Rusă.
În același timp, am continuat eforturile pentru soluționarea politică a crizei din Siria. În această chestiune, Biserica noastră a continuat dialogul cu conducerea Federației Ruse.
– Aș dori să ating un alt subiect. Care sunt relațiile dintre Biserica Rusă și Patriarhia Ecumenică în prezent, la un an și jumătate după Sinodul din Creta? Există discuții pe această temă, necunoscute nouă?
Ilarion Alfeiev: În mod tradițional avem relații fraterne cu Patriarhia Ecumenică. Sper să fac o vizită personală în luna septembrie Sanctității Sale Patriarhul Bartolomeu. Cred că, în ciuda complicațiilor care au apărut din cauza Sinodului din Creta, ar trebui să avansăm, să păstrăm și să consolidăm unitatea. Sper că lunile următoare vor reprezenta o perioadă în care vom putea consolida mult mai puternic această unitate.
– Înaltpreasfinția voastră, dacă permiteți, aș dori să rămân la acest subiect. Ceea ce am de gând să vă întreb este foarte relevant pentru Grecia, deoarece există grupuri de clerici din țară care au încetat să-l mai pomenească pe Patriarhul Bartolomeu în timpul liturghiei din cauza Sinodului din Creta. Sunteți de acord cu astfel de acțiuni?
Ilarion Alfeiev: Într-adevăr, nu suntem de acord cu aceste grupuri și cu această metodă folosită de aceste grupuri pentru a-și susține cauza. Însă, și în interiorul Bisericii noastre există grupuri similare și ar trebui să fim grijulii față de astfel de atitudini. Ne amintim foarte bine de schisma care a apărut în secolul al XVII-lea în Rusia și care încă continuă. Ea nu a fost provocată de niciun fel de probleme teologice sau dogmatice, ci numai de cele legate de cult.
– Ceea ce spuneți este foarte important, Înaltpreasfinția voastră ..
Ilarion Alfeiev: Din acest motiv încercăm să monitorizăm astfel de stări de spirit care apar în turma noastră și să le răspundem. Desigur, suntem conștienți de faptul că există grupuri care încearcă în mod conștient să clatine barca Bisericii. Dar, în același timp, există și credincioși care critică anumite puncte din documentele Sinodului din Creta din diferite motive teologice. Ar trebui să învățăm să facem diferența între un atac conștient și agresiv asupra Bisericii și grija reală a oamenilor.
Există o altă problemă importantă și de interes major pentru oameni. Acum câțiva ani, B. Obama s-a întâlnit cu Patriarhul Kiril. Este posibilă o întâlnire între Patriarh și actualul președinte american D. Trump, în vederea dezbaterii situației Bisericii Ortodoxe din Ucraina?
Ilarion Alfeiev: Cred că acțiunile lui D. Trump, în prezent, într-o măsură considerabilă, sunt condiționate de o criză politică internă și foarte dificilă din America. Cea mai mare parte a constituirii politice a mizat pe un alt candidat la președinție, iar mass-media a pregătit conștiința de masă pentru venirea unui alt președinte. Dar s-a întâmplat ca oamenii să-l aleagă pe Trump, iar cei care erau împotriva lui fac acum tot posibilul pentru a-l împiedica să pună în aplicare intențiile pe care le-a declarat în cursul campaniei electorale. Este foarte greu de prezis cum se vor încheia toate acestea, dar este destul de evident că președintele Trump nu este destul de liber în acțiunile sale.
– Aparent, problema ucraineană este încă nerezolvată. Care este poziția Bisericii Ruse în această privință?
Ilarion Alfeiev: Din punctul nostru de vedere, există o singură cale de a rezolva problema ucraineană, și anume, când cei care s-au despărțit de Biserică se vor pocăi și se vor întoarce în sânul Bisericii. Timp de două mii de ani, Biserica nu a inventat nicio altă cale de reunire cu cei care s-au despărțit de ea. Îi tratăm cu înțelegerea și compasiunea deplină pe cei care au venit la credință în timpul schismei, eventual fără să știe că a fost o schismă. Responsabilitatea pentru această schisma revine inițiatorilor ei, în timp ce oamenii obișnuiți nu pot fi responsabili pentru acțiunile acelor conducători ai Bisericii care au călcat haina fără cusătură a lui Hristos.
Din păcate, în Ucraina de astăzi chestiunea bisericească este foarte strâns legată de retorica politică și este propagată ideea că un stat independent ar trebui să aibă o Biserică independentă. Dar în acest fel va trebui să împărțim multe Biserici locale în părți mici. O asemenea idee ar slăbi Ortodoxia mondială, iar pentru Biserica Rusă, care este una, multi-națională și compusă din milioane de credincioși, astfel de idei sunt categoric inacceptabile.
Biserica Ortodoxă Ucraineană are toate trăsăturile caracteristice ale auto-guvernării; nu este subordonată nimănui din punct de vedere administrativ sau financiar; are propriul Sinod, propriul Sobor al Episcopilor; își aleg ierarhii în mod independent; nu trimit înștiințări la Moscova.
Înaltpreasfințitul Mitropolit al Kievului este un membru permanent al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse, iar apartenența sa include întotdeauna încă un membru din Biserica Ucrainei. Adică, între cei cincisprezece membri ai Sinodului există doi membri din Ucraina și aceștia pot exercita o influență asupra vieții Bisericii Ortodoxe Ruse. Cu toate acestea, în Sinodul Bisericii Ucrainene nu există nicio singură persoană de la Moscova. Prin urmare, Biserica ucraineană este pe deplin independentă în deciziile ei, păstrând doar legăturile liturgice și spirituale cu Patriarhia Moscovei. De aceea, atunci când se spune că în Ucraina de astăzi Biserica Ucraineană este dependentă de Moscova, este pur și simplu o minciună.
– Ceea ce spuneți, Înaltpreasfinția voastră, este foarte important, deoarece mulți sunt complet ignoranți față de ceea ce ați afirmat. Dacă mai avem timp, aș dori să vă adresez o întrebare. Recent, în Georgia, a avut loc o încercare de asasinare a Patriarhului Iliya. În același timp Patriarhul Kiril este contestat pentru faptul că are în jurul său numeroși bodyguarzi, ceea ce, se spune, contravine duhului ortodox. Dorește Biserica Rusă să prevină un atac asupra vieții Patriarhului?
Ilarion Alfeiev: Decizia de a-l păzi pe Patriarh la acest nivel a fost făcută, dacă nu mă înșel, încă din perioada președintelui Boris Elțin și nu a fost decizia Patriarhului, ci decizia puterii de stat. Într-un stat există o anumită ierarhie care include persoanele protejate într-un anumit fel, iar acest nivel de protecție este definit de către stat, în primul rând, din motive de securitate. Este o decizie de stat.
În afară de subiectele pe care le-am menționat, există chestiuni despre care doriți să vorbiți?
Ilarion Alfeiev: Îmi aduc aminte de prima mea vizită la Atena în 1992, pe când eram tânăr ieromonah. Primul lucru pe care am vrut să-l văd era Areopagul în care a predicat Sfântul Pavel. Am întrebat pe cineva cu privire la drumul spre Areopagus și mi-a dat numărul de autobuz, drum ce a dirat totuși prea mult. În cele din urmă, șoferul mi-a arătat o clădire modernă și a spus: ”Iată Areopagul”. A fost într-adevăr un Areopag, dar nu chiar cel pe care l-am căutat (fiindcă termenul Areopagus este folosit pentru Curtea Supremă).
Următoarea dată am pornit pe jos, ajungând în Acropole, unde am rătăcit mai mult timp, încercând să găsesc câteva urme ale vechiului Areopag, până în momentul în care am dat peste o inscripție metalică cu scris în limba greacă veche. După ce am citit primele cuvinte ale acelui text mi-am dat seama că era vorba despre discursul Sfântului Pavel în Areopag. Cred că în istoria omenirii au existat puține discursuri care merită fie sculptate în metal cu litere aurii.
De fiecare dată când vin în Atena, îmi aduc aminte de prima mea vizită și, deși a trecut deja peste un sfert de secol, mă uit mereu la acest deal cu emoții, imaginându-mi cum marele apostol a pus bazele credinței creștine pe acest deal.
– Cuvintele remarcabile, Înaltpreasfinția voastră voastră.
Ilarion Alfeiev: Am terminat recent o carte despre Sf. Pavel. Este o biografie scrisă pe baza Cărtii Faptele Apostolilor și a Epistole sale. Pentru mine este o mare bucurie să fiu aici, în orașul sfințit de picioarele acestui mare apostol.
Traducere: nomocanon.com după mospat.ru